søndag den 16. september 2012

Laktose allergi

Jeg har længe haft mistanke om at jeg havde laktose allergi og for nogle uger siden valgte jeg derfor at udskifte min almindelige mælk med laktosefri mælk. Og det har bare hjulpet så meget.
Alt det ubehag jeg havde tidligere er næsten forsvundet. 
Jeg er overrasket over hvor let overgangen har været og jeg mærker med det samme, hvis jeg kommer til at spise noget mad med alm. mælk i eller med for meget syrnet mælk.

Har I andre nogle fødevareallergier, som i bliver udfordret med i hverdagen?

5 kommentarer:

  1. Herligt når sådanne ting bliver opdaget og kan afhjælpes med en relativ "nem" ændring. Værre er det, når det man er overfølsom overfor ikke kan fjernes, er i luften osv osv. Dejligt du har fundet en løsning i hvert fald :o)

    Så enlig dit indlæg pga. billedet af kartonen med koen. Laver pungen af mælkekartoner, og koen her vil da være fantastisk at have på en pung eller to. Kan man købe den i gængse supermarkeder?

    I så fald må jeg få købt mig en kø. Samtidig kan jeg prøve at smage den laktosefri mælk. Af nysgerrighed, er der mon smagsforskel?

    SvarSlet
  2. Det kan købes i alt fra Rema 1000 til Føtex. Og nej der er ingen smagsforskel.
    Desværre virker det ikke til at der findes nogen erstatning for syrnet mælkeprodukter :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for info :o)

      Super ærgerligt. For der er jo flere og flere som lider af laktoseallergi, så der må være mange andre end dig som kunne bruge sådanne produkter. Man kan håbe, at det på sigt kommer på markedet.

      Slet
  3. Belinda - har du prøvet varianterne Soydrik, Risdrik og havredrik. De er laktosefri. Man kan få yoghurt lavet på soya. Det er et godt alternativ.
    Jeg selv tåler ikke mælk og fløde - men kan godt tåle syrnede mælkeprodukter. Her er laktoseindholdet ikke så højt.
    Jeg håber du finder nogle gode alternativer...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har prøvet Soyadrik, men må indrømme jeg ikke synes det smager så godt. Jeg kan desværre godt mærke, hvis jeg spiser syrnet mælkeprodukter, men har fundet ud af at Thiese lavet yoghurt. Det kan du købe i Føtex. Ved at Kvickly også laver noget.

      Slet

Skriv endeligt en kommentar - jeg venter spændt på at høre hvad du har på hjertet!

Related Posts with Thumbnails